گروه جامعه شناسی ابهر

۵ مطلب در بهمن ۱۳۹۸ ثبت شده است

سؤالات مهم امتحانات نهایی(خرداد،شهریور،دیماه)  درس 10 جامعه شناسی

الف)صحیح وغلط بودن عبارات زیر را مشخص کنید

1-ﻓﻘﻪ ﺷﯿﻌﻪ در ﻗﺮن ﺑﯿﺴﺘﻢ ﺗﻮاﻧﺴﺘﻪ اﺳﺖ ﻧﻈﺮﯾﺎت ﻻزم ﺑﺮای دو اﻧﻘﻼب اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در اﯾﺮان را ﭘﺪﯾﺪ آورد(دیما98)ص

ب)پاسخ صحیح را مشخص کنید.

1- نظرﯾﺎت ﻻزم ﺑﺮای دو اﻧﻘﻼب اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻗﺮن ﺑﯿﺴﺘﻢ اﯾﺮان ﯾﻌﻨﯽ اﻧﻘﻼب ﻣﺸﺮوﻃﻪ و اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ را ﭘﺪﯾﺪ آورد .(شهریور98)

  اﻟﻒ) ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺪرن          ب )ﻓﻘﻪ ﺷﯿﻌﻪ           ج )ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﯽ اﻧﺘﻘﺎدی              د )ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻋﻤﻮمی

2-در ﺟﻬﺎن اﺳﻼم ......................ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ وﯾﮋﮔﯿﻬﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻄﻠﻮب و آرﻣﺎﻧﯽ را ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ راه ﻫﺎی  ﺑﺮون رﻓﺖ از وﺿﻌﯿﺖﻣﻮﺟﻮد ﺑﻪ ﺳﻮی وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻄﻠﻮب را ﻧﯿﺰ ﺗﺠﻮﯾﺰ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ (دیماه98)  

  اﻟﻒ)ﻋﻠﻢ ﻓﻘﻪ                    ب)ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ                   ج )ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ                            د )ﻋﻠﻢ ﻋﻤﺮان

پ)جاهای خالی را با عبارات مناسب کامل کنید.

1-ﻋﻠﻢ ﻓﻘﻪ راه ﻫﺎی ﺑﺮون رﻓﺖ از وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮد ﺑﻪ ﺳﻮی  .....................را ﺗﺠﻮﯾﺰ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.(خرداد98)وضعیت مطلوب

2-ﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎی ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن  ....................اﺳﺖ ﮐﻪ  ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آن   ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ در ﺑﺎرة ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و رﻓﺘﺎر ﻫﺎ داوری  ﮐﻨﺪ(شهریور98)علم فقه

3-یکی از مهم ترین شاخه های علوم اجتماعی مسلمانان.....................است.(دیماه 97)علم فقه  

ت)به سؤالات زیر پاسخ دهید.

1-از ﻧﻈﺮ ﻣﯿﺮزای ﻧﺎﺋﯿﻨﯽ ﻣﺸﺮوﻃﻪ ﺑﻪ ﭼﻪ ﻣﻌ ﻨﺎﯾﯽ ﺑﻮد؟(شهریور98) ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﻣﺸﺮوط ﮐﺮدن ﺣﺎﮐﻤﺎن و ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﭼﺎرﭼﻮب ﻣﻘﺮرات ﻋﺎدﻻﻧﻪ ﻣﺠﻠﺲ ﻋﻤﻞ ﮐﻨه

2-تبیین نظام مشروطه  بوسیله(دیماه 98) (    میرزای نائینی)                                 

3-از ﻧﻈﺮ اﻣﺎم ﺧﻤﯿﻨﯽ ﻣﺮدم ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ در ﺗﺤﻘﻖ ﺑﺨﺸﯿﺪن ﺑﻪ ﻧﻈﺎم ﻣﻄﻠﻮب در ﻋﺼﺮ ﻏﯿﺒﺖ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪ؟(خرداد98) ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮرای اﺳﻼﻣﯽ و  ﻣﺠﻠﺲ ﺧﺒﺮﮔﺎن)

4-دوﻣﻮرد از ﭘﯿﺎﻣﺪ ﻫﺎی ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻋﺎﻟﻤﺎن ﻣﺴﻠﻤﺎن ﺑﺎ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺪرن  را ذﮐﺮ ﮐﻨﯿﺪ؟(خرداد98)

1-اﯾﻦ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺪرن ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ زﻣﯿﻨﮥ ﻃﺮح ﻧﻈﺮﯾﺎت ﺟﺪﯾﺪ را ﻓﺮاﻫﻢ آورد. 2-ﺑﻪ ﻣﺘﻔﮑﺮان ﻣﺴﻠﻤﺎن اﻣﮑﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺟﻬﺎن اﺳﻼم را ﮔﺴﺘﺮش دﻫﺪ3-ﻋﻼ وه ﺑﺮ ﺗﻮﺻﯿﻒ و ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺟﻬﺎن اﺳﻼم ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺟﺎﻣﻌﮥ  ﺟﻬﺎﻧﯽ را ﻫﻢ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻨﻨﺪ 4 ﺑﺮای ﺑﺮون رﻓﺖ از ﺑﺤﺮان ﻫﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺤﺮان آﮔﺎﻫﯽ و ﺑﺤﺮان ﻣﻌﻨﺎ راه ﺣﻞ اراﺋﻪ دﻫﻨﺪ.

5-ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮرای اﺳﻼﻣﯽ و ﻣﺠﻠﺲ ﺧﺒﺮﮔﺎن ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ در ﺗﺤﻘﻖ ﺑﺨﺸﯿﺪن ﺑﻪ ﻧﻈﺎم ﻣﻄﻠﻮب در ﻋﺼﺮ ﻏﯿﺒﺖ ﻣﺸﺎرﮐﺖﮐﻨﻨﺪ؟(شهرور98) ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮرای اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن ﻣﺮدم ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﺷﺮط اول را ﻣﺤﻘﻖ ﮐﻨ ﺪ )ﯾﻌﻨﯽ ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻋﺎدﻻﻧﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.ﻣﺠﻠﺲ ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ  ﺷﺮط دوم را ﺗﺤﻘﻖ ﺑﺨﺸﺪ(یعنی رﻫﺒﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻌﯿﺎر ﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮐﻨﺪ و ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد او ﻧﻈﺎرت ﻧﻤﺎﯾﺪ.

6-دو ﻣﻮرد از آرﻣﺎن ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﻪ ﻓﻘﻪ اﺳﻼﻣﯽ ﻋﻬﺪه دار ﺑﯿﺎن آﻧﻬﺎﺳﺖ را ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪ ؟(دیماه97و98)

 ﻣﺪارا ، ﻣﻘﺎوﻣﺖ و ﻋﺪاﻟﺖ و.....   

7-در ﭘﺎﯾﺎن ﻗﺮن ﺑﯿﺴﺘﻢ اﻣﺎم ﺧﻤﯿﻨﯽ در اداﻣﮥ ﺗﻼش و ﻣﺒﺎرزه ﺑﺮای ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺟﺎﻣﻌﮥ ﻣﻄﻠﻮب ﺑﻪ ﮐﺪام  ﻧﺘﯿﺠﻪ رﺳﯿﺪ؟ (دیماه98 وخارج از کشورخرداد98) ﺑﻪ  اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ رﺳﯿﺪ ﮐﻪ ﻣﺮدم اﯾﺮان ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﻣﺸﺎرﮐﺖ و ﺣﻀﻮر ﻓﻌﺎل ﺧﻮد ،ﺟﺎﻣﻌﻪ ای اﯾﺠﺎد ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﺮ دو وﯾﮋﮔﯽ ﺟﺎﻣﻌﮥ ﻣﻄﻠﻮب را داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ

8-.امام خمینی(ره)با توجه به شرایط پایان قرن بیستم کدام مسئله را مطرح نموند؟(دیماه97)ولایت فقیه وانقلاب اسلامی

9-جامعه مطلوب از نظر فقه شیعه دارای دو ویژگی است آن را بیان کنید؟(دیماه97)

1-روابط وساختارهای آن با مشارکت وهمراهی مردم،عادلانه باشد.

2-حاکمان وکارگزاران جامعه نیز به عدالت عمل کننده به آن باشند.یعنی عالم وعادل باشند.

10-علامه طباطبایی با طرح کدام مسئله تعریف دقیق از موضوع علوم اجتماعی ارائه کرده است؟(خارج از کشور98)اعتباریات

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۹۸ ، ۱۱:۰۰
محمد بابایی

سؤالات مهم امتحانات نهایی(خرداد،شهریور،دیماه)  درس 9 جامعه شناسی

الف)صحیح وغلط بودن عبارات زیر را مشخص کنید..

1-ابن خلدون درمطالعات خود به روش عقلی توجه چندانی نئاشت(خرداد98).ص.

2-ابوریحان بیرونی درکتاب تحقیق ماللهند توانست با روش تجربی به ارزیابی انتقادی از فرهنگ جامعه هندبپردازد.(خرداد98) غ

3-کتاب تحقیق ماللهنداز تألیفات ابوریحان بیرونی است که فرهنگ جامعه هند را توصیف کرد.(دیماه 97)ص

4-فاربی علم اجتماعی خود را علم عمران می نامد(دیماه97)غ

ب)پاسخ صحیح را مشخص کنید.

1-فارابی جامعه ای را که از علوم عقلی بی بهره اند چه می نامد؟(دیماه 97)

الف)مدینه ضاله                                   ب)مدینه فاسقه                              ج)مدینه فاضله                        د)مدینه جاهله

2-روﯾﮑﺮد ﻓﺎراﺑﯽ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ اﺑﻦ ﺧﻠﺪون  .....................اﺳﺖ . (شهریور98)

اﻟﻒ) اﻧﺘﻘﺎدی                    ب )ﻣﺤﺎﻓﻈﻪ ﮐﺎراﻧﻪ                       ج )ﺗﻔﻬﻤﯽ                                د) ﺻﺮﻓﺎً ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ  

پ)جاهای خالی را با عبارات مناسب کامل کنید.

فارابی ﺟﻮاﻣﻌﯽ را ﮐﻪ از ﻋﻠﻮم ﻋﻘﻠﯽ ﺑﯽ ﺑﻬﺮه اﻧﺪ ، ......................ﻧﺎﻣﯿﺪه است(شهریور98).مدینه جاهله. 1-

ت)به سؤالات زیر پاسخ دهید.

1-ابن خلدون عامل شکل گیری جوامع را چه می دانست؟(خرداد98)عصبیت.

2-کدام اندیشمندمسلمان از عصبیت به عنوان عامل شکل گیری جوامع یاد می کند؟(دیماه 97)ابن خلدون

3-هریک از مثال های زیر استفاده کدامیک از انواع عقل در معنای عام را نشان می دهد؟(خرداد98)

الف)درک عوامل مهاجرت(عقل ابزاری)           ب)ارزیابی وضعیت عدالت در روابط انسانی(عقل انتقادی)

4-هریک از مثال های زیر اشاره به کدام عقل در معنای عام دارند؟(دیماه 97)

الف)اصل انبساط وانقباض(  عقل ابزاری )               ب)برخاستن یک فرد درجمع(   عقل تفهمی)

5-هریک از عبارات سمت راست به کدام یک از مفاهیم سمت چپ اشاره دارد؟یک مورد اضافی است)(خرداد98)

مفاهیم

عبارات

1)جامعه آرمانی قرآن

2)علم مدنی

3)مدینه ضاله

4)علم نافع

5)مدینه فاسقه

الف)علمی که به کار کشور بیاید وبرای حل مشکلات کشورمفیدباشد.4.

ب)فرهنگ حق داردودر آن به کسی ظلم نمی شود1.

ج)از نظر فارابی زیر مجموعه علوم انسانی است.4.

د)جامعه ای که نظرات علمی پذیرفته شده در مدینه فاسقه را تحریف می کند.3.

6-هریک از عبارات سمت راست به کدام یک از مفاهیم سمت چپ اشاره دارد؟یک مورد اضافی است)(دیماه 97)

مفاهیم

عبارات

1)حامعه آرمانی

2)علم مدنی

3)مدینه فاضله

4)علم نافع

5)سنت های الهی

الف)علمی که ما شکوفا کندوظرفیت های مارا به فعلیت برساند.4.

ب)قرآن کریم،قوانین حاکم برتداوم وتغییر جوامع وامت های مختلف را می نامد5.

ج)فارابی علم اجتماعی را زیرمجموعه علوم انسانی دانسته است.2.

د)جامعه ای که برمحور علم سازمان یافته باشد.3.

7-هرعبارت  ﺑﻪ ﮐﺪام ﻧﻮع  ﻋﻠﻢ اﺷﺎره دارد؟(شهریور98)

 اﻟﻒ(ﻋﻠﻢ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﺗﺎرﯾﺦ ( علوم اجتماعی   )                     ب) ﻧﺎﻓﻊ ﺗﺮﯾﻦ ﻋﻠﻮم(  علم توحید)

 8-دو ﻣﻮرد از وﯾﮋﮔﯿﻬﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪ آرﻣﺎﻧﯽ ﻗﺮآن را ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪ؟(شهریور98) ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺣﻖ دارد - ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﻇﻠﻢ ﻧﻤﯽ ﺷﻮد و در ﺑﺮاﺑﺮ ﻇﻠﻢ دﯾﮕﺮان ﻣﻘﺎوﻣﺖ می کند ﺗﺎ آﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﺳﺘﻢ دﯾﺪﮔﺎن و ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﺎن ﺟﻬﺎن ﯾﺎری ﻣﯽ دﻫﺪ(باذﮐﺮ دو ﻣﻮرد )9 چرا علم مدنی فارابی ازهمه ظرفیت های علوم اجتماعی برخوردار است؟

1-به توصیف وفهم کنش ها وساختارهای جوامع مختلف می پردازد2-درباره هنجارها وارزش وآرمان های حوامع مختلف داوری علمی می کند.ورویکرد انتقادی به جامعه خود ودیگرجوامع دارد.و....

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۹۸ ، ۱۰:۵۹
محمد بابایی

سؤالات مهم امتحانات نهایی(خرداد،شهریور،دیماه)  درس 8 جامعه شناسی

الف)پاسخ صحیح را مشخص کنید.

1-ﻣﺪل راﯾﺞ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﮔﺬاری در دورة .......................ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺳﺎزی ﺑﻮد.(شهریور98)

 اﻟﻒ) ﭘﺴﺎﻣﺪرن                  ب )ﺗﮑﺜﺮ ﮔﺮاﯾﯽ                           ج )ﺑﻌﺪ از ﺗﺠﺪد                        د) ﻣﺪرن

2-رﺷﺪ و ﺷﮑﻮﻓﺎﯾﯽ ﺟﻬﺎن اﺳﻼم از ﻗﺮن ﺳﻮم و ﭼﻬﺎرم ﺑﺪﻟﯿﻞ ﭘﯿﺮوی از اﻟﮕﻮی ................... ﺑﻮد.(دیماه 98

   الف)ﺗﮑﺜﺮ ﮔﺮا                        ب)ﺗﻌﺎرف                        ج )ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺳﺎزی                      د) ﺗﻨﺎزع

3-تأییدبر هویت های خاص ومحلی نشانه کدام مفهوم است؟(خارج از کشورخرداد98)

الف)نسل کشی                   ب)سیاست هویت                    ج)الگوی تعارف             د)شناخت متقابل هویت ها

ب)صحیح وغلط بودن عبارات زیر را مشخص کنید.

1-در ﻣﺪل  ﺗﮑﺜﺮ ﮔﺮا، ﺗﻔﺎوت ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد ﻣﯿﺎن ﮔﺮوه ﻫﺎی ﻗﻮﻣﯽ و زﺑﺎﻧﯽ ﺣﻔﻆ و ﺣﺘﯽ ﺗﺸﺪﯾﺪ ﻣﯽ گردد. (دیماه98)صحیح  

پ)جاهای خالی را با عبارات مناسب کامل کنید.

1-محصول دوران پسا مدرن.....................است وبرتفاوت ها وهویت های خاص ومحلی تأکید می کند. (خرداد98)سیاست هویت

2-سیاست هویت محصول دوران ................است وبرتفاوت ها وهویت های خاص ومحلی تأکیدمی کند.(دیماه 97)پسامدرن

3-اﻟﮕﻮی ﻣﻄﻠﻮب ﻗﺮآﻧﯽ...اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﮑﺜﺮ و ﺗﻨﻮع زﺑﺎﻧﯽ و ﻧﮋادی و ﻗﻮﻣﯽ را ﻣﺎﻧﻊ وﺣﺪت و ﻫﻤﺪﻟﯽ ﻧﻤﯽ داﻧﺪ.(شهریور98)الگوی تعارف 

4-دوره ای ﮐﻪ ﻫﻮﯾﺖ از ﻣﻨﻈﺮ ﮔﺮوه ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺨﺘﻠﻒ و ﺗﻮﺳﻂ آﻧﻬﺎ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﯽ ﺷﻮد..........(دیماه98)پسامدرن

ح)به سؤالات زیرپاسخ دهید.

1-الگوی تعارف به چه معناست؟(خرداد98)الگوی شناخت متقابل

2-کدام الگو درمقابل الگوی تنازع قرار دارد؟(دیماه97)الگوی تعارف

3-ﻧﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﺗﻔﺎوت ﻫﺎ و ﻫﻮﯾﺖ ﻫﺎی ﺧﺎص و ﻣﺤﻠﯽ است.(دیماه98)سیاست هویت

4-الگوی مطلوب قرآنی چیست؟(خارج از کشورخرداد98)الگوی تعارف

5-ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﻮﯾﺖ " ﻣﺤﺼﻮل ﮐﺪام دوران اﺳﺖ ؟ و ﺗﺄﮐﯿﺪ آن ﺑﺮ ﭼﯿﺴﺖ؟(شهریور98) ﭘﺴﺎ ﻣﺪرن ، ﺗﻔﺎوت ﻫﺎ ی ﻫﻮﯾﺘﯽ ﯾﺎ  ﻫﻮﯾﺖ ﻫﺎی ﺧﺎص و ﻣﺤﻠﯽ

6-نتیجه عبارات زیر چیست؟(خارج از کشورخرداد98)

الف)شناخت متقابل هویت ها                             (اتحاد دوستی میان دولت ه)

ب)تأکید افراطی برگوناگونی هویت                  (چند پارگی سیاسی وفرهنگی)

7-مشخصه اصلی هویت با ظهورجهان متجدد وشکل گیری دولت ملت ها چه بود؟(خارج از کشورخردادماه98)

با ظهور جهان متجدد دولت هایی شکل گرفتندکه هویت خود را با توجه به تاریخ وجغرافیا قومیت ونژاد تعریف می کردند.با شکل گیری دولت-ملتها ناسیونالیسم ملی گرایی و وطن دوستی مشخصه اصلی آن شد.

8-ﻣﺪل ﺗﮑﺜﺮﮔﺮا ﭼﻪ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎﯾﯽ دارد؟ )ذﮐﺮ دو ﻣﻮرد.(شهریور98)

تفاوت ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد ﻣﯿﺎن ﮔﺮوه ﻫﺎی ﻗﻮﻣﯽ و زﺑﺎﻧﯽ ﻓﻘﻂ ﺣﻔﻆ و ﺣﺘﯽ ﺗﺸﺪﯾﺪ ﻣﯽ ﮔﺮدد(5/.). ﻫﻤﭽﻨﺎن وﺟﻮد ﯾﮏ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻣﺸﺘﺮک ﺳﯿﺎﺳﯽ و اﻗﺘﺼﺎدی داﻧﺴﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد (5/.) از ﺑﺨﻮاﻧﯿﻢوبدانیم ص86)

9-مدل همانند سازی به معنای چیست؟(دیماه 98)به معنای پذیرش ارزش ها وسبک زندگی یک گروه توسط سایر گروه های جامعه بود به گونه ای که همه گروه ها همسان شوند.

10-رشد وشکوفایی اسلام در قرن سوم وچهارم هجری کدام دلیل بود؟(خرداد98) به دلیل پیروی از الگوی تعارف (5/.)احترامی که اقوام مختلف در جهان اسلام برای یکدیگرقائل بودند(5/.).

11-مدل رایج سیاست گذاری هویتی ذر دوره مدرن وپسا مدرن را مقایسه کنید؟(خرداد98)

مدل رایج سیاست گذاری در دوره مدرن همانندسازی بودکه دولت برای از بین بردن تفاوت های هویتی گروه های مختلف ویکسان سازی آن ها در پیش گرفتند.(5/.)

مدل سیاست گذاری هویتی در پسا مدرن،مدل تکثرگرا بودکه تفاوت های موجود میان گروههای قومی وزبانی حفظ وحتی تشدیدمی گردد.(5/.)

12-تفاوت مدل همانندسازی ومدل تکثرگرا درچیست؟شرح دهید.(دیماه98)همانندسازی سیاستی بودکه دولت ها برای از بین بردن تفاوت های هویتی گروه ها مختلف ویکسان سازی آنها دز پیش گرفتند.(5/.)درمدل تکثرگرا،تفاوت های موجودمیان گروه های قومی وزبانی حفظ وتشدیدمی گردد.(5/.)

13-دوچهره سیاست هویت را بیان کنید؟(دیما97)1)به صورت افراطی برتفاوت ها وگوناگونی ها تأکید می کند.(25/.)سبب چندپارگی سیاسی وفرهنگی درون جوامع می شود.(25/.)2)گروه های به حاشیه رانده شده را به رسمیت می شناسدواز آنان حمایت می کند.(5/.)

14-ویژگی های الگوی تعارف را بنویسید؟ - تعارف به معنای شناخت متقابل است.این الگو در مقابل الگوی تنازع قرار دارد. - الگوی مطلوب قرآن است.  - تفاوت ها (تیره ها و قبیله ها) را سبب شناسایی می داند. -تفاوت ها ملاک برتری نیست، فقط زندگی بر اساس تقوا، معیار برتری و بزرگی است. - تکثر و تنوع زبانی و نژادی و قومی را، مانع وحدت و همدلی نمی داند. بلکه انسان ها را به منشأ وحدت رهنمون می شود.

15-نخستین سند رسمی هویت چیست؟ شناسنامه

16-تاجیک ها،عرب ها وانگلیسی زبان ها «شناسنامه »را چه می نامند؟تاجیک ها:زادنامه               عرب ها:هویه        انگلیسی زبان ها:سندهویت

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۹۸ ، ۱۰:۵۹
محمد بابایی

سؤالات مهم امتحانات نهایی(دی،خرداد،شهریور)  درس 7 جامعه شناسی

الف)پاسخ صحیح را مشخص کنید..

1-نابرابری در ثروت،قدرت ودانش .........................................می باشد.(شهریور98)

الف)اسمی                           ب)فطری                            ج)اجتماعی                        د)طبیعی

2-اندیشمندان اجتماعی که مخالف قشربندی اجتماعی هستندکدام عامل را مهم می دانند؟(خرداد98 )

الف)عدالت اقتصادی      ب)تثبیت رقابت اجتماعی      پ)طبیعی دانستن قشربندی اجتماعی   ت)فطرت انسانی

3- ﮐﺪام روﯾﮑﺮد ﺑﻪ ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮی ، ﻧﻪ ﺑﺎ رﻫﺎ ﺳﺎزی ﻣﻄﻠﻖ ﻣﻮاﻓﻖ اﺳﺖ و ﻧﻪ ﺑﺎ ﮐﻨﺘﺮل ﻣﻄﻠﻖ(:دیماه 98)

اﻟﻒ ( ﻣﺨﺎﻟﻔﺎن ﻗﺸﺮ ﺑﻨﺪی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ                                   ب (ﻃﺒﯿﻌﯽ داﻧﺴﺘﻦ ﻗﺸﺮﺑﻨﺪی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ  

   ج (ﻃﺮﻓﺪاران ﻗﺸﺮﺑﻨﺪی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ                                     د( ﻃﺮﻓﺪاران ﻋﺪاﻟﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ

4-در کدام رویکرد به نابرابری اجتماعی،مالکیت خصوصی لغو می شود؟(خارج از کشورخرداد98)

الف)طرفداران قشربندی اجتماعی                                    ب)موافقان رهاسازی مطالق

ج)مخالفین قشربندی اجتماعی                                          د)طرفداران عدالت اجتماعی 

ب)صحیح وغلط بودن عبارات زیر را مشخص کنید.       

1-طرفداران قشر بندی با تأکیدبرکارکرد های قشربندی آن را تأییدوتثبیت میکند.(خارج از کشورخرداد98)  صحیح

2-ﺑﺮﺧﯽ ﺗﻔﺎوت ﻫﺎ ﻣﯿﺎن اﻓﺮاد ﺗﻔﺎوت ﻫﺎی اﺳﻤﯽ ﻧﺎﻣﯿﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد و ﻧﻤﯽ ﺗﻮان اﻓﺮاد را ﺑﺮ اﺳﺎس آﻧﻬﺎ رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪی ﮐﺮد.دیماه98 )  صحیح  

ب)به سؤالات زیر پاسخ دهید

1-افراد از چه جنبه های مختلف با یکدیگرمتفاوتند؟از نظررنگ،وزن،قد،جنس،توانایی جسمی،وذهنی ،ثروت،تحصیلات و....

نوع تفاوت ها را مشخص کنید.الف) سفید یا سیاه پوست بودن (اسمی) قدوﻫﻮش:(تفاوت های رتبه ای) هستند(دیماه97) 2-                 

3-نابرابری ها به چنددسته کلی تقسیم می شوند؟نام ببرید؟به دو دسته کلی،نابرابری طبیعی ونابرابری اجتماعی

4-یکی از مهم ترین موضوعات مورد توجه جامعه شناسان چیست؟(دیماه97 ) نابرابری های اجتماعی

5-تفاوت های میان انسان ها به چند دسته تقسیم می شوند؟نام ببرید؟به سه دسته تقسیم می شوند.تفاوت اسمی،نابرابری طبیعی،ونابرابری اجتماعی

6-درچه صورتی تفاوت های اسمی ونابرابری های طبیعی مورد توجه جامعه شناسان قرارمی گیرند؟درصورتی که به نابرابری اجتماعی منجرشوند

7-ﻋﻠﺖ ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮی ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در دﯾﺪﮔﺎه ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎن ﭼﯿﺴﺖ؟(دیماه98 )چون ﻣﺰاﯾﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﯾﻌﻨﯽ ﺛﺮوت ، ﻗﺪرت و داﻧﺶ ﺑﻪ  ﺻﻮرت ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮ ﻣﯿﺎن اﻓﺮاد ﺗﻮزﯾﻊ ﺷﺪه اﻧﺪ.

8-جامعه شناسان در مطالعه نابرابری های اجتماعی،در جوامع،به چه چیزی توجه دارند؟قشربندی اجتماعی

9-در تحلیل قشربندی ونابرابری اجتماعی،جامعه شناسان به چندگروه تقسیم می شوند؟نام ببرید؟به سه گروه:موافقان قشربندی اجتماعی-مخالفان قشربندی اجتماعی-طرفداران عدالت اجتماعی

10-کدام دسته از جامعه شناسان معتقدندنابرابری های اجتماعی ناشی از تفاوت ها ونابرابری های طبیعی هستند؟موافقان قشربندی اجتماعی

11-مخالفان قشربندی اجتماعی،نابرابری های اجتماعی را نتیجه چه چیزی میدانند؟روابط سلطه جویانه میان انسانها

12-به دلیل غلبه کدام رویکردجامعه شناسی،امکان استفاده از ظرفیت های انتقادی مخالفان قشربندی اجتماعی وجود نداشت؟رویکرد پوزیتیویستی

15-چرا موافقان قشربندی اجتماعی معتقدندکه نابرابری های اجتماعی عادلانه هستند؟می گویندچون نابرابری اجتماعی نتیجه تفاوت ها یا نابرابری های طبیعی هستند،بنابراین عادلانه اند.

14-در اندیشه مخالفان قشربندی اجتماعی،عدالت چگونه برقرارخواهد شد؟با توزیع برابرثروت

15-مخالفان قشربندی اجتماعی معتقدند برای ایجاد برابری چه باید کرد؟مالکیت خصوصی را لغو کرد.

16-کدام رویکرد است که اجرای عدالت را به دست نامرئی بازار نمی سپاردودخالت همه جانبه دولت را نیزنمی پذیرد؟رویکرد عادلانه(طرفداران عدالت اجتماعی)                 

17 -از دیدگاه جامعه شناسان طرفدارقشربندی اجتماعی نابرابری های اجتماعی نتیجه چیست؟(خرداد98 )نتیجه تفاوت ها یا نابرابری های طبیعی

18-از نظر جامعه شناسان انتقادی،بی توجهی به ساختارهای اجتماعی ونادیده گرفتن آن ها به چه معناست؟به معنای چشم پوشی از آثاروپیامدهای مخرب آنها ست.

19-جامعه شناسان انتقادی در خصوص توجه به ساختارهای اجتماعی برضرورت چه چیزی تأکیدمی کنند؟انتقاد علمی از ساختارهای سرکوبگر

20-چه عاملی جامعه شناسی را به سوی داوری درباره ارزش ها وانتقاد از آن ها کشاند؟فاصله میان وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در جهان اجتماعی

21-دلایل طرفداران عدالت اجتماعی در مورد ناعادلانه بودن رویکرد قشربندی وعدالت اقتصادی رابیان کنید؟(باذکردمورد)(دیماه 97)در رویکرد قشربندی نقطه آغاز رقابت ودر رویکرد عدالت اقتصادی نقطه پایان رقابت،عادلانه نیست.

هردو رویکرد به دلیل ناعادلانه بودن،با فطرت انسانی سازگار نیستندودر نتیجه به شکست می انجامد.

22-با حذف مالکیت خصوصی در دیدگاه مخالفان قشربندی اجتماعی نتیجه چه شد؟(شهریور98) اﻧﮕﯿﺰه رﻗﺎﺑﺖ از ﺑﯿﻦ ﻣﯽ رود و ﺗﻼش و ﮐﻮﺷﺶ ﺑﯿﺸﺘﺮ اﻓﺮاد ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪ ﻧﺎدﯾﺪه ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد

.23-جدول زیر را در رابطه با دیدگاههای قشربندی اجتماعی کامل کنید.

ویژگی های طرفداران عدالت احتماعی

ویژگی های مخالفان قشربندی

ویژگی های موافقان قشربندی

                      1-دو رویکردقبلی را ناعادلانه می دانندزیرا :

رویکرد اول نطقه شروع  رقابت در رویکرد دوم نقطه پایان رقابت عادلانه نیست.

2-مالکیت خصوصی لغو نمی شود.جامعه وظیفه دارد امکان رقابت برای همگان فراهم کند.ونقطه شروع را یکسان نماید

1-نابرابری اجتماعی،ناشی از تفاوت های طبیعی نیست،بلکه نتیجه روابط سلطه جویانه است.2-عدالت اقتصادی را مهم می دانند.3-نقطه شروع رقابت را یکسان می دانند.

1-نابرابری اجتماعی از تفاوتها یا نابرابریهای طبیعی ناشی می شود.

2-معتقدنداز گذشته تا حال هیچ جامعه ای بدون قشربندی اجتماعی نبوده است.

 

24-طبیعی دانستن قشربندی اجتماعی توسط طرفداران قشربندی چه پیامدهایی دارد؟طرفداران قشربندی با طبیعی دانستن قشربندی اجتماعی نقش انسان ها وجوامع در پدیدآمدن وادامه یافتن آن را نادیده می گیرند.وتغییردر آن را چندان امکان پذیر نمی دانند.

25-چه انتقادی به دیدگاه مخالفان قشربندی اجتماعی وارد است؟در این رویکردنقطه شروع رقابت ها یکسان می شود،اما به دلیل اینکه انگیزه رقابت از بین می رود،راه پیشرفت مسدود می گردد.

26-چگونه امکان رقابت برای همگان در رویکرد طرفداران عدالت اجتماعی فراهم می شود؟(شهریور98) بدﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر دوﻟﺖ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ از ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﺿﺮوری ﻫﻤﮥ اﻓﺮاد ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﻮراک ، ﭘﻮﺷﺎک  وﻣﺴﮑﻦ را ﺗﺄﻣﯿﻦ ﮐﻨﺪ )5/0( ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﻫﻤﮥ ﮐﻮدﮐﺎن از اﻣﮑﺎﻧﺎت اوﻟﯿﻪ ﺑﺮای ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺑﻬﺮه ﻣﻨﺪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﺧﻮد ﺑﺎ دﯾﮕﺮان رﻗﺎﺑﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ(5/.)

27در رویکرد طرفداران عدالت اجتماعی-دولت به نمایندگی از جامعه چه وظایفی دارد؟(خرداد98 )همان جواب 27

28-درباره دو وجه زندگی انسان توضیح دهید؟پاراگراف دوم 76

29-جامعه شناسان انتقادی در موردوجوه دوگانه زندگی اجتماعی انسان چه دیدگاهی دارند؟توضیح دهید؟پاگراف دوم ص77

30-الف)موضوع،روش وهدف جامعه شناسی انتقادی را بنویسید؟ب)مهمترین هدف جامعه شناسی انتقادی چیست؟(جدول 78)

31-چرا جامعه شناسان انتقادی برضرورت انتقاد علمی از ساختارهای سرکوبگرتأکید می کنند؟ تا از سلطه چنین ساختارهایی برانسان ها پیشگیری کنندوزمینه شکل گیری ساختارهای اجتماعی انسانی را فراهم کنند.

32از نظر جامعه شناسان انتقادی،بی توجهی به ساختارهای اجتماعی ونادیده گرفتن آنهابه چه معناست؟ به معنای چشم پوشی از آثاروپیامدهای مخرب آنهاست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۹۸ ، ۱۰:۵۷
محمد بابایی

سؤالات  نهایی(خرداد،شهریور،دیماه) درس ششم                                                                 قدرت اجتماعی    

 الف)جاهای خالی زیر را با عبارات  مناسب کامل کنید.

1-انسان همواره سه گانه قدرت،ثروت ودانش را ارزش های...................وپیش نیاز های دستیابی به ................و..............حقیقی می دانست.از این رو همه آن ها را خوب وخیرمی دید.واسطه ای-سعادت-کمال

2-وقتی عملکرد سه مفاهیم(قدرت،ثروت،دانش)را در دستیابی به سعادت مورد مقایسه قرار دهیم،معمولاً........را کاملاًخیر وخوب و...........را خاکستری نه خوب ونه بد و........بیشتر منفی ارزیابی می گردند.دانش-ثروت-قدرت.

3-انسان به دلیل این که کارهای خود را با ..................و..................انجام می دهد،کنشگری قدرتمند است.آگاهی واراده

4-قدرت اجتماعی بدون.................................و...............................دیگران پدید نمی آید.توافق-پذیرش.

5-تنها راه تأثیر گذاردن بر اراده دیگران وبه خدمت گرفتن فعالیت ارادی آن ها .........است.جلب تبعیت.( دیماه 97)

6-تبعیت با کراهت،تبعیتی است که ناشی ازتهدید ،ترس باشدوتبعیت با رضایت تبعیتی است که بارضایت ،میل درونی همراه است.

7-ﻗﺪرﺗﯽ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﯾﮏ ﻧﻈﺎم ﻋﻘﯿﺪﺗﯽ و ارزﺷﯽ اﺳﺖ(.دیماه 98)مشروعیت قدرت

8-قدرت سخت قدرتی است که از طریق ........با زوروبه طور.........توسط نهادهای .......اعمال می شود.ابزارهای خشن-آشکار-نظامی.

9-ارسطو،حکومتی را که توسط اکثریت وبراساس حقیقت وفضیلت شکل گرفته است......نامیده است.جمهوری.

10-ارسطو اقلیتی که براساس خواست ومیل خود حکومت کنند..........................نامیده می شود. (خرداد98) الیگارشی.

11-فضیلت وسعادت در ...........................یا .............................به دست می آید.زندگی خوب-جامعه خوب

12-جامعه شناسان از سلطه به شیوه فرهنگی به ..............................تعبیرمی کنند.هژمونی

ب)پاسخ صحیح را مشخص کنید..

1-قدرتی که برخلاف حکم وقانون الهی باشد،اما تبعیت از آن از روی رضایت باشد قدرتی.....و......است.(ش98)

الف)مقبول-غیرمشروع                                                         ب)دارای مشروعیت حقیقی-مقبولیت                                                                    پ)فاقدمقبولیت-مشروع                                                        د)دارای مقبولیت اجتماعی-برمدارحق

2-عبارت،یک کشور می تواند از طریق نفوذ در نظام آموزشی کشور دیگردر آن کشور اعمال قدرت کند،به کدام نوع قدرت اشاره دارد؟(خارج از کشورخرداد98)

الف)قدرت نرم                               ب)قدرت سخت                          ج)قدرت مقبول                          د)قدرت مشروع

پ)به سؤال های زیرپاسخ دهید.

1-انسان ها همواره کدام (مفاهیم)سه گانه را پیش نیاز های دستیابی به سعادت وکمال حقیقی خود می دانستند؟قدرت-ثروت-دانش.

2-امروزه به اعتقاد برخی از متفکران چه عاملی مانع توسعه قدرت وثروت شده است؟ارزیابی اخلاقی ونگاه وسیله ای به قدرت وثروت

3-توسعه قدرت وثروت در دوره اخیرچه پیامدهایی به دنبال داشته است؟فقر،نابرابری،سرکوب،جنگ،تخریب طبیعت و....

 4-درقبال پیامدهای ناخوشایندتوسعه ثروت وقدرت،چه واکنش هایی صورت گرفت؟توضیح دهید؟

5-چرا امروزه ارزش مزایای قدرت وثروت ودانش مورد شک وتردید بنیادی قرارگرفت؟

 6-قدرت اجتماعی چگونه شکل می گیرد؟که انسان برای رسیدن به اهداف خود برراده دیگران  تأثیربگذارد،وکار ارادی دیگران را به خدمت بگیرد.

7-چه کسانی از قدرت احتماعی بیشتری برخوردارند؟کسانی که توان تأثیرگذاری بیشتری براراده دیگران دارند

8-تنها را ه تأثیرگذاردن براراده دیگران وبه خدمت گرفتن فعالیت ارادی آن ها چیست؟جلب تبعیت آنهاست.

9- صورت های متفاوت حلب تبعیت  را بنویسید؟(شهریور98) به دوصورت تبعیت با کراهت،تبعیت با رضایت.

10-مشروعیت قدرت به چه معناست؟به این معناست که قدرت مطابق یک نظام عقیدیتی وارزشی اعمال شود

11- ﻣﻘﺒﻮﻟﯿﺖ ﻗﺪرت ﻧﺘﯿﺠﮥ ﭼﯿﺴﺖ ؟(دیماه98 )ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻗﺪرﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﺪون اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻬﺪﯾﺪ و ﺑﺎ رﺿﺎﯾﺖ ﻃﺮف ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﯽ آﯾﺪ.

12-مدارمقبولیت چیست؟.(خارج از کشورخرداد98)خواست واراده کسانی است که قدرت برآنها اعمال می شود

13-مدارمشروعیت چیست؟حق وباطل بودن است..

14-قدرتی که بدون استفاده از تهدیدورضایت طرف مقابل به دست می آید،دارای چه ویژگی است؟مقبولیت

15-در صورتی که قدرت مطابق قانون وحکم الهی باشدوتبعیت از قانون نیز با رضایت ومیل همراه باشد،این

قدرت چه نامیده می شود؟قدرت مشروع مقبول

16-هنگامی که قدرت برخلاف حکم وقانون الهی باشد،ولی تبعیت از آن از روی احساس رضایت باشد،این قدرت چه نامیده می شود؟قدرت مقبول غیرمشروع.

17-در گذشته کدام نوع از قدرت،موجب سلطه سیاسی واقتصادی یک کشوربرسایر کشورهای می شد؟قدرت سخت

18-نمودار زیر را کامل کنید..(خرداد98ودیماه97 )

ابزار

مثال

نوع سلطه

نوع قدرت

 ابزارهای خشن-نظامی

جنگ جهانی اول

سیاسی-اقتصادی

قدرت سخت

رسانه- شبکه های اجتماعی

سلبریتی ها

فرهنگی

قدرت نرم

19-سیاست به چه معناست؟سیاست اعمال قدرت سازمان یافته برای دستیابی به هدف است.

20-مجموعه سازکارهایی که برای اعمال سیاست های جهان اجتماعی وجود دارد،به کدام نظام شکل می دهد؟( دیماه97)نظام سیاسی

21-ملاک های دسته بندی نظام های سیاسی کدام اند،آنها را نام ببرید؟1-تعداد افراد تأثیرگذاروتصمیم گیر2-روش تصمیم گیری

22-نظام سیاسی براساس روش تصمیم گیری به چند دسته تقسیم می شوند؟توضیح دهید؟)(دیماه97)دو دسته تقسیم می شود.....

23-نظام سیاسی براساس تعداد افراد تأثیرگذار وتصمیم گیرنده به چند دسته تقسیم می شود؟آنها را بیان کنید به سه دسته تقسیم می شود1-نظام هایی که در آن یک فردحاکم است وتصمیم می گیرد2-نظام هایی که اقلیتی تصمیم گیرنده هستند3-نظام هایی که در آن اکثریت مردم در سرنوشت سیاسی خود تأثیرگذارند.

24 ﻣﻼک ﻫﺎی دﺳﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﻧﻈﺎم ﻫﺎی ﺳﯿﺎﺳﯽ از ﻧﻈﺮارﺳﻄﻮﭼﯿﺴﺖ ؟ و از ﭼﻨﺪ ﻧﻮع ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻧﺎم ﻣﯽ ﺑﺮد ؟(دیماه98 )

2-روش ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی و از ﺷﺶ ﻧﻮع ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻧﺎم ﺑﺮده اﺳﺖ. 1-تعدادافراد تأثیرگذار وتصمیم گیر

25-از نظر،ارسطو حکومت،یک اقلیت براساس حقیقت وفضیلت چه نام دارد؟آریستوکراسی

26-از نظرارسطو،حکومت یک فرد براساس خواسته ها وامیال حاکم چه نامیده می شود؟( دیماه98)استبدادی

27-نوع نظام سیاسی را مشخص کنید.(خارج از کشورخرداد98)

الف)اقلیتی که بر اساس خواسته ها وتمایلاتشان برجامعه حکومت کند.(الیگارشی)

ب)اکثریتی که براساس حقیقت وفضیلت برجامعه حکومت کنند.(جمهوری)

پ)یک فرد براساس خواست ومیل خودحکومت می کنند.(استبدادی)

28-شباهت دو حکومت جمهوری ودموکراسی از نظرارسطو درچیست؟در هردوحکومت،اکثریت مردم در سرنوشت سیاسی خودتأثیرگذارند.

29-ملاک های دسته بندی نظام های سیاسی در دیدگاه فارابی را بنویسید؟(شهریور98. خرداد98خارج از کشور) دین مدار-دنیامدار

 30-درباره نقش نظام آموزشی در اعمال قدرت نرم توضیح دهید؟ص59

31-امروزه کنشگران فردی چه نقشی در اعمال قدرت نرم دارند؟ص59

32-کنش سیاسی واستفاده از قدرت با چه مقاصدی انجام می شوند؟یا با هدف تغییروضع موجود ویا با هدف حفظ آن انجام می شود.

33-مهم ترین هدف ما در زندگی چیست؟چگونه حاصل می شود؟دستیابی به فضیلت های فردی وسعادت همگانی است.

34-چه تفاوتی میان شیوه مطالعه طبیعت وجامعه،فرهنگ وجود دارد؟(ص65)

35-یک مورد از خطاها ومشکلات پیش روی علوم اجتماعی برای مطالعه جوامع وفرهنگ ها توضیح دهید؟(ص)66)

36-چرا جامعه شناسان پوزیتیویستی(تبیینی)قدرت را به عنوان یک پدیده حنثی وفاقد معنا مطالعه می کنند؟خرداد98)

37-آیا جامعه شناسی تفهمی-تفسیری قادربه ارزیابی ارزش های سیاسی واجتماعی هستند؟توضیح دهید؟(ص66)

38-جامعه شناسی انتقادی چه نقدی برجامعه شناسی پوزیتیویستی وتفهمی وارد می کنند؟(ص66)

39-جامعه شناسان انتقادی چه دیدگاهی درباره ارزیابی ارزش های اجتماعی دارند؟( خ آخرص66)

40-جدول زیر را  در رابطه با دسته بندی نظام های از نظر ارسطوکامل کنید؟(ص62)

براساس خواست ومیل حاکمان

براساس فضیلت

تعداد حاکمان-روش حکومت

استبدادی

مونارشی

فرد

الیگارشی

اریستوکراسی

اقلیت

دموکراسی

جمهوری

اکثریت

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۹۸ ، ۱۰:۵۶
محمد بابایی